Titel: Bij jou ben ik echt

Auteur: Gaby Rasters

Uitgever: VBK Lab

ISBN: 9879032520328

Prijs: €17,50

Dit is waar Bij jou ben ik echt over gaat:

Luuk en Sandy worstelen met het gedrag van hun zoontje Ravi. Hij heeft een ingewikkelde gebruiksaanwijzing en zij kunnen geen goed contact met hem krijgen. Dit heeft ook zijn weerslag op hun relatie. Frustratie en onbegrip krijgen de overhand, helemaal als na een aantal slopende maanden bij Ravi officieel de diagnose autisme wordt gesteld. Na lang twijfelen besluiten ze als gezin samen op vakantie te gaan naar Cyprus. Daar hopen ze uit te rusten en hun liefde weer te laten bloeien. Maar op Cyprus gebeurt er iets bijzonders, Ravi ontmoet een straathond waarmee hij -in tegenstelling tot met anderen- wél contact kan maken. Sandy wil de prachtige grote witte hond, Beni, mee naar Nederland nemen. Maar daarvoor moeten zij, Luuk en Ravi eerst elkaar én Beni weer terugvinden…

Dit is wat ik van Bij jou ben ik echt over gaat:

Gaby Rasters staat bekend om de emotie en diepgang die ze in haar romans verwerkt. Vorig jaar las ik een vleugje Londen, het eerste boek dat ik van deze auteur las. Die vond ik toen ontzettend tof, dus ik was mega benieuwd naar haar nieuwste roman; Bij jou ben ik echt.

In Bij jou ben ik echt volgen we Luuk, Sandy en Ravi. Luuk en Sandy houden heel erg veel van elkaar, maar door de autisme van hun zoontje Ravi hebben ze steeds meer struggles in hun relatie. Na lang twijfelen besluiten ze om met z’n drieën op vakantie naar Cyprus te gaan, in de hoop hun relatie weer op te fleuren. Op Cyprus leert Ravi Beni kennen, een grote, witte straathond. Met Beni kan hij goed contact maken, iets wat hij met anderen niet kan.

Gaby Rasters schrijft in Bij jou ben ik echt weer met veel emotie en diepgang. Deze factoren zorgen ervoor dat ik soms met tranen in mijn ogen dit verhaal aan het lezen was. Vanaf de eerste bladzijde was ik geboeid en wilde ik meer weten over Luuk, Sandy en Ravi. De personages zijn erg goed uitgewerkt; je kan je echt goed verplaatsen in ze. Een erg mooi aspect om te lezen vond ik de Band tussen Ravi en Beni. Juist dat Ravi door zijn autisme niet zo goed contact kan maken met anderen zorgt ervoor dat deze band extra speciaal is.

Het grootste deel van het verhaal wordt vanuit Sandy’s perspectief verteld, met af en toe ook een stukje vanuit Ravi. De stukjes vanuit Ravi voegden naar mijn mening niet echt iets toe aan het verhaal. Ik had ze graag net wat uitgebreider gezien, zodat je meer weet over hoe Ravi denkt en doet. Nu waren de stukjes daar naar mijn mening net te kort voor. Doordat je veel vanuit Sandy leest krijg je een heel duidelijk beeld van haar emoties. Dat was erg fijn. Ik had wel het gevoel dat de emoties van Luuk hierdoor een beetje ondergesneeuwd werden; zijn emoties bleven meer op de achtergrond.

Al met al heb ik weer enorm genoten van het werk van Gaby Rasters, ze heeft me met Bij jou ben ik echt  echt weten te raken.

Bij jou ben ik echt is een prachtige roman met diepgaande thema’s en onvoorwaardelijke liefde, een must-read voor alle romanlezers onder ons.