Titel: Royal horses: de kroon en het hart                                                                                                                                Auteur: Jana Hoch                                                                                                                                                                    Uitgever: best of ya                                                                                                                                                                    Bindwijze: Hardcover gebonden                                                                                                                                              Prijs: 19,99                                                                                                                                                                                  ISBN:9789000377336

hier gaat het boek over:

De zestienjarige Grace heeft niet zo veel met paarden – en nog minder met prinsen en prinsessen. Toch komt haar zomerstage in de stoeterij van de koninklijk familie precies op het goede moment. Alleen krijgt ze al op de eerste dag ruzie met Edward, de paardentrainer. Hij verdenkt haar ervan een geheim te hebben en haalt alles uit de kast om erachter te komen wat het is. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is, komt kort na deze aanvaring prins Tristan aan bij het koninklijke buitenverblijf en zet hij Grace’ leven op zijn kop. Veel te laat beseft ze dat ze verliefd aan het worden is… en ook nog eens precies op een jongen bij wie ze eigenlijk ver uit de buurt zou moeten blijven.

Dit is wat we ervan vonden:

Danique:

Wauw, wat vond ik dit een goed boek zeg! Als je fan bent van koninklijke intriges en paarden (en ook als je niet van paarden houdt!) zul je ongetwijfeld van dit verhaal gaan genieten!

De kroon en het hart begint met een spannende/ mysterieuze gebeurtenis, waar ik op het moment dat ik het las een beetje zat te fronsen, ik snapte niet zo goed hoe dit met de rest van het verhaal te maken zou hebben. Dit veranderde naarmate je in het verhaal komt compleet, ik snapte het proloog een stuk beter!

Terwijl je het boek leest kom je steeds meer te weten over de achtergrond van Grace, en waarom ze een zomerstage op de koninklijke paardenfokkerij komt doen, wat een niet voor de hand liggende keuze is aangezien Grace totaal geen kennis heeft over paarden.

Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel echt van paarden hou, dus sowieso vond ik het een erg leuk boek om te lezen, maar ergens was ik ook bang dat het zo'n kinderachtig penny verhaal zou zijn. Niets is minder waar! Jana Hoch heeft echt verstand van paarden en dat lees je ook echt, je leert bijvoorbeeld over hoe een paard je gedrag kan spiegelen.

Het boek zit, naast dat het over paarden gaat, vol met koninklijke intriges, een stukje mysterie omdat je over de achtergrond van Grace net zo weinig weet als over de achtergrond van Edward (de knappe paardentrainer) en Romantische scènes.

Net wanneer je denkt het hele verhaal te weten komt er vlak voor het einde van het boek nog een ENORME plottwist die, naar mijn mening, het verhaal compleet maakte.

Door de plottwist op het einde wil ik zo graag weten hoe het verhaal van Grace verder gaat, ik kan niet wachten op deel 2! (deel 2 komt in het voorjaar van 2022 al uit!)

Paardenfan of niet, als je van koninklijke intriges, mysterie en romantiek houdt, dan is dit zeker een must-read voor jou!

Rosalie:

Ik ben totaal geen paardenmeisje, wel ben ik fan van de selectie serie. Ik was dan ook enorm benieuwd naar het boek en hoe het verhaal mij zou pakken aangezien ik geen paardenmeisje ben zoals Danique maar wel van de selectie serie houdt. Het antwoord daarop: het boek heeft mij ontzettend verrast in positieve zin. Het is inderdaad een boek dat fans van de selectie serie leuk gaan vinden. Alles wat je zoekt in een boek: Dit boek heeft het. Er staat een plottwist in, romantische scènes en zelfs, ik geloof niet dat ik dit zeg, maar zelfs het hele aspect van de paarden vond ik geweldig. Je moet het boek gelezen hebben om te snappen en te begrijpen wat ik bedoel maar echt de manier waarop paarden en dit verhaal werden gebruikt was zo leuk en mooi om te lezen, ik heb het boek dan ook echt niet weg kunnen leggen. Ik heb dit boek in een halve dag uitgelezen en wilde eigenlijk direct meer. De schrijfstijl is geweldig, leest vlot weg en is gewoon super fijn. De opbouw van het verhaal steekt super in elkaar, en ik heb eigenlijk geen losse draadjes of dergelijke in het boek kunnen vinden. Alles klopte gewoon. Dan het einde: jemig, wat had ik die niet zien aankomen. Ik ben er gewoon helemaal ondersteboven van. En ik blijf dit zeggen, maar ik wil meer van Edward en Grace! Ze zijn zulke fijne personages om over te lezen en het zijn ook echt van die personages die je niet meer loslaten. Ook de andere personages waren geweldig, althans de meeste dan ;)  Toen ik aan het boek begon had ik niet verwacht dat ik het zo goed zou vinden, zo goed dat ik echt niet nog tot het voorjaar van volgend jaar kan wachten op het vervolg. Iedereen die nog twijfels had of hij of zij het boek moest gaan lezen omdat je niet van paarden houdt: zie dit dan als je teken dat je het echt moet lezen!

beoordeling : beide 5/5