Titel: Het Lied van de Zee

Auteur: A.G. Slatter

Uitgever: de Boekerij

ISBN: 9789022598801

Prijs: €23,99

Dit is waar Het Lied van de Zee over gaat:

Lang geleden floreerde Miren O’Malleys familie dankzij een deal die ze hadden gesloten met de Meermensen: veiligheid voor hun schepen op zee in ruil voor een bijna onbetaalbare prijs. Die belofte hebben ze echter al vele jaren niet kunnen waarmaken. Mirens oma is vastbesloten om de gloriedagen die zij zich nog kan herinneren terug te laten keren, zelfs als dat betekent dat ze Miren haar vrijheid moet ontnemen. Haar oma leert haar dat de O’Malleys een machtige familie horen te zijn die zich houdt aan de eeuwenoude traditie die hen al generatieslang ondersteunt:

Eén kind is voor de familie.

Eén kind is voor de kerk.

En één kind is voor de zee.

Dit is wat ik van Het lied van de Zee vond:

Toen ik de achterflap van Het Lied van de Zee las, was ik meteen benieuwd naar het verhaal zelf. Dit komt omdat de achterflap eigenlijk helemaal geen duidelijk beeld geeft van de verhaallijn, behalve dan dat je een verhaal gaat lezen over meerwezens met zo lijkt het, een duister randje. Ik vond dit heel intrigerend en kon niet wachten om aan dit boek te beginnen.

A.G. Slatter heeft een fijne en beeldende schrijfstijl, waardoor het verhaal vlot wegleest en je de wereld echt voor je ziet. Zelfs de kleinste details kon ik voor me zien!

Wat ik echt mega tof vond aan dit boek waren de personages, met name het hoofdpersonage Miren. Miren is net even anders dan je typische onschuldige meisje. Ze is absoluut niet bang om geweld te gebruiken. Dit maakte dat ik haar ontzettend interessant vond om over te lezen. Ook de andere personages zijn tof en erg divers. Van hele vriendelijke personages tot erg dodelijke (of zelfs al dode) personages, dit boek heeft alles.

Ik moet wel zeggen dat ik tijdens het lezen van de eerste helft niet doorhad waar het verhaal nou precies naar toe ging, ik snapte de verhaallijn nog niet helemaal. Gelukkig kwam hier tijdens de tweede helft verandering in en beginnen er steeds meer puzzelstukjes op de plek te vallen. Toen ik het boek uithad en na kon denken over wat ik nou eigenlijk had gelezen, kwam ik tot het besef wat voor een mooi, magisch en toch ook wel duister verhaal Het Lied van de Zee is. Het is een fantasy met wat meer diepgang en belangrijke onderliggende onderwerpen, zoals erachter komen wie je bent.

Als je mij achteraf zou vragen om dit boek te omschrijven in één woord, dan zou het zeker uniek zijn. Want dat is het. Dit verhaal is magisch en echt uniek.

Ik wil ook nog echt even gezegd hebben hoe mooi deze limited edition van de boekerij (best of fantasy) is! Want hallo?! Dat holografische folie op het dustjacket?!! Zo mooi! Ook heeft deze limited edition een bedrukt boekblok met een golvenpatroon, art in de schutbladen én een prachtige naked cover. Dit alles vormt samen met het verhaal een heel mooi geheel.

Als jij houdt van meerwezens, fantasy met een extra laagje en unieke personages dan is dit zeker een aanrader voor jou!

(Recensie-exemplaar)