Auteur: John Flanagan

Uitgerver: Gottmer kinderboeken

Bindwijze: paperback, hardcover

ISBN: Speciale hardcover: 9789025774844

Paperback:9789025742843.

Dit is waar het boek over gaat:

Will is klein voor zijn leeftijd, maar razendsnel en niet dom. Zijn hele leven heeft hij ervan gedroomd om ridder te worden, net als zijn vader, die hij nooit heeft gekend. Hij is dan ook hevig teleurgesteld als hij afgewezen wordt voor de krijgsschool van kasteel Redmont. In plaats daarvan wordt hij toegewezen aan Halt, de mysterieuze Grijze Jager wiens grootste talent lijkt te zijn dat hij zich onopvallend door het rijk kan verplaatsen. Met enige weerzin leert Will om de geheime wapens van de Grijze Jagers te gebruiken: pijl en boog, een onopvallende camouflagecape en een eigenwijze kleine pony. Ook al verlangt Will hevig naar een zwaard en een stoer strijdpaard, als hij samen met Halt op een geheime missie gaat om de moord op de koning te voorkomen, komt hij erachter dat de wapens van de Grijze Jagers zo slecht nog niet zijn. De ruïnes van Gorlan is het eerste deel in de Grijze Jager-serie over Will en zijn vrienden van kasteel Redmont.

Dit is wat we ervan vonden:

In deel 1 van de grijze jager lees je over het leven van Will een weesjongen die in het kasteel van Redmont opgroeit, samen met zijn vrienden Arnaut, George Alyss en Jenny. Will weet niets van zijn afkomst, niet waar hij geboren is, wie zijn ouders zijn of hoe hij op kasteel Redmont gekomen is, laat staan dat hij zijn achternaam weet... Hij heet gewoon Will.

Het boek begint met een proloog over Morgarath heerser over de bergen van nacht en ontij. Deze informatie is belangrijk want later in verhaal maakt duidelijk waarom je deze proloog gelezen hebt. Dan begint het verhaal over Will, Will staat aan de vooravond van uitverkiezingsdag, een voor de kinderen van Redmont heel belangrijke dag, want waar worden ze voor uitgekozen? Mogen ze naar de krijgsschool, naar de keukens? Of naar de diplomatieke dienst? Welke meester zou welk kind als leerling willen? Will is klein dus hoe graag hij ook naar de krijgsschool wil? Zou hij wel als leerling uitgekozen worden? Zou er überhaupt een meester zijn die hem als leerling wil? Voor zijn vrienden is het allemaal erg duidelijk voor Will zelf echter. Will is erg teleurgesteld wanneer hij wordt afgewezen voor de krijgsschool. En weet niet goed wat hij er mee aanmoet wanneer Halt de grijze jager hem als leerling uitkiest.

Grijze jagers zijn een soort van geheime dienst en hebben verschillende kwaliteiten, kwaliteiten waarvan Will niet eens wist dat hij ze had maar die voor bepaalde geheime missies erg goed van pas komen. Bij Halt leert Will deze kwaliteiten verder ontwikkelen. Ook al gaat het in het begin met enige weerzin. Will beleeft allerlei spannende avonturen samen met Halt en zijn kleine eigenwijze pony Trek.

De schrijfstijl van John Flannagan is ontzettend prettig en de verhalen zijn zo mooi en zo boeiend geschreven dat je vanaf de eerste bladzijde in het verhaal gezogen wordt en de boeken gewoon niet weg kunt leggen voor je ze uit hebt, wij zijn dan ook absoluut een groot fan van deze serie (en ook van Broederband eveneens van John Flannagan én waar je ook over leest in meerdere delen van de grijze jager) en we hebben alle delen gewoon verslonden! Waar soms na een aantal delen een serie minder boeiend wordt is dat bij de boeken van John Flannagan absoluut niet het geval!

Wij willen de uitgever bedanken voor het vertrouwen en het recensie exemplaar.

Beoordeling: 5/5