Informatie over het boek:
Auteur: Johanna Mo
Uitgeverij: HarperCollins
Bindwijze: Paperback, E-book
ISBN: 9789402707175
Aantal pagina's: 400

Toen Hanna Duncker negentien jaar oud was, werd haar vader veroordeeld voor moord. De schaamte en verwarring zorgden ervoor dat ze van het eiland Öland wegvluchtte en ergens anders een nieuw leven opbouwde. Pas zestien jaar later, na het overlijden van haar vader, keert ze terug naar haar geboortedorp, om aan het werk te gaan als rechercheur bij de politie van Kalmar, aan de andere kant van de zeestraat.

Op haar eerste dag wordt ze samen met haar partner Erik Lindgren naar een plaats delict op Öland gestuurd waar het lichaam van een vijftienjarige jongen is aangetroffen. De jongen blijkt de zoon van haar jeugdvriendin te zijn. De zaak trekt de aandacht van veel bewoners, die Hanna's terugkeer niet allemaal waarderen, getuige de dreigende, anonieme telefoontjes die ze krijgt. Wat is er precies aan de hand op het eiland?

Dankzij HarperCollins kreeg ik de kans om De Nachtegaal door Johanna Mo alvast te lezen, zodat de recensie op tijd online kon, en ik wil ze daar enorm voor bedanken!

De Nachtegaal begint meteen spannend, het is pakkend vanaf de eerste pagina en sleept je helemaal mee! De schrijfstijl van Johanna Mo is ook enorm fijn en toegankelijk, waardoor het nog leuker lezen was! Je zit helemaal in het boek, en waant je ook helemaal in Öland. Tegelijkertijd probeer je tijdens het lezen ook de hele tijd te bedenken wie er allemaal achter zat, maar er waren zoveel personages die voor mijn gevoel iets verdachts hadden, dat ik het hele boek geen idee heb gehad wie er achter zat. Ik was ook helemaal verbijsterd toen ik erachter kwam wie het was, die had ik zó niet zien aankomen. De personages voelen levensecht. Ze handelen, denken, en voelen als echte personen, en zijn gewoon ontzettend goed neergezet! Al had Hanna soms iets sympathieker mogen zijn, dit stoorde echter niet heel erg, omdat je gewoon te druk bezig was met het ontmaskeren van de dader.

Het plot is interessant, intrigerend, soms zelfs een beetje eng, en mysterieus. De perfectie combinatie voor een thriller als je het mij vraagt. Ook is de vaart in het boek precies goed, niet te snel maar ook niet te langzaam waardoor het allemaal gewoon klopt!

Ik heb met volle teugen genoten van deze bloedstollende thriller, en ga hem zeker nog eens herlezen!