Titel: Thieves Gambit: de Dievenspelen

Auteur: Kayvion Lewis

Uitgever: Harper Collins Holland

Bindwijze: paperback

ISBN: 9789402713848

Dit is waar Thieves Gambit: de Dievenspelen over gaat:

Rosalyn Quest komt uit een legendarische familie van meesterdieven. Hun enige regel: vertrouw niemand. Hoewel het talent om steeds weer uit benarde situaties te ontsnappen haar in het bloed zit, ziet ze toch een andere toekomst voor zich dan stelen. Maar ontsnappen aan haar afkomst, dat lukt haar niet.

Als haar moeder wordt gekidnapt, ziet ze maar één uitweg: ze moet de Dievenspelen winnen, een dodelijke wedstrijd waaraan alleen de grootste oplichters mee mogen doen. De hoofdprijs: alles wat je maar wensen kunt. Het is dus alles of niets. Om haar moeder te redden, moet ze winnen van haar vroegere aartsrivale en van een gevaarlijk verleidelijke tegenstander... Er kan maar één winnaar zijn. Wie is de beste dief van de wereld?

Dit is wat ik van Thieves Gambit: de Dievenspelen vond:

Toen ik hoorde dat er boek uit zou komen wat zou lijken op the Hunger Games, wist ik meteen dat ik dat boek moest en zou lezen. Toen het boek laatst dan ook op onze deurmat viel, kon ik niet wachten om aan de Dievenspelen te beginnen en het verhaal van Rosalyn Quest in te duiken.

Ik begon met lezen toen de eerste positieve reacties op dit verhaal al binnen kwamen, dus stiekem waren mijn verwachtingen al vrij hoog. Ik moet eerlijk bekennen dat het even duurde voordat ik in et verhaal zat. Ik had heel erg het gevoel dat er in het eerste deel van het verhaal te veel informatie op af gevuurd werd. Je leert in het begin namelijk al alle deelnemers van de dievenspelen kennen, wat soms een beetje geforceerd voelde. Persoonlijk denk dat het misschien ook wel tof zou zijn geweest als sommige personages bijvoorbeeld pas bij een opdracht geïntroduceerd zouden worden. Gelukkig kwam ik na een aantal hoofdstukken wel beter in het verhaal, en vanaf dat punt las het boek echt als een trein.

Wat ik een heel erg tof aspect vond waren de opdrachten zelf. Kayvion Lewis heeft deze echt enorm goed op papier gezet; het voelde zelf alsof ik meedeed aan deze zenuwslopende dievenspelen. Dit komt mede doordat Lewis een erg beeldende schrijfstijl heeft; je ziet alles echt voor je ogen gebeuren.

Rosalyn was een erg tof personage om over te lezen. Ze is stoer en onbevreesd, maar tegelijk een hele lieve en alledaagse tiener.

Het plot zelf was erg origineel. De vergelijking met the Hunger Games is zeker te begrijpen; het concept van de dievenspelen is tot op zekere hoogte te vergelijken met de honger spelen en toch is Thieves Gambit uniek op haar eigen manier. Ik heb in ieder geval ontzettend genoten van Rosalyn Quest en ben heel erg benieuwd naar de verfilming van dit boek, die er ook al aankomt!

De dievenspelen is een aanrader voor alle YA en dystopian lezers onder ons!