Auteur: S.A. Chakraborty

Uitgever: De Boekerij

Bindwijze: Hardcover

ISBN: 9789022594728

Prijs: €27,99

Dit is waar het Gouden Rijk over gaat:

Nadat een brute veldslag de stad van haar magie heeft beroofd, is het aan Nahid als leider om, samen met haar herrezen commandant Dara, de vrede te herstellen. Ze moeten de verbrokkelde alliantie herstellen en een onbetrouwbaar, strijdend volk stabiliseren. Maar het verlies van zijn geliefde Nahri heeft de ergste demonen uit Dara’s duistere verleden losgelaten. Om ze te verslaan moet hij zijn geschiedenis onder ogen komen en zich overgeven aan degenen die hij ooit als vijanden beschouwde.

Nahri en Ali zijn ternauwernood aan hun moorddadige families en dodelijke politieke spelletjes in Daêvabad ontsnapt. Nu ze eenmaal veilig in Caïro zijn aangekomen staan ze voor moeilijke keuzes. Nahri is blij met haar oude ritme en de vertrouwdheid van haar huis, maar realiseert zich maar al te goed dat de geliefden die ze heeft achtergelaten overgeleverd zijn aan een tiran. Ook Ali kan de stad die ze zijn ontvlucht niet loslaten en is vastbesloten om terug te keren en zijn achtergebleven familie te redden.

Dit is wat ik van het Gouden Rijk vond:

Ken je dat gevoel van heimwee zodra je de laatste bladzijde hebt gelezen? Dat had ik bij Het Gouden Rijk. Het Gouden Rijk is het derde en laatste deel in de Daevabad serie. Ik heb intens genoten van de eerste twee delen in de serie dus toen ik voor wat wel als eeuwen voelde eindelijk verder kon lezen over Ali en Nahri was het boek niet uit mijn handen te slaan.

Het gouden Rijk voelde als thuiskomen. De personages en de wereld ken je immers al, dus die hoef je niet opnieuw te leren kennen. Nahri en Ali zijn ontzettend diep uitgewerkt, waardoor ze heel erg realistisch aanvoelen. Tijdens het lezen voel je als lezer zijnde echt wat zij voelen. Ook de andere personages zijn goed uitgewerkt.

Dat dit boek een dikke pil is hoef ik denk ik niemand meer te vertellen. Toch voelde het tijdens het lezen helemaal niet alsof ik een boek van ruim achthonderd bladzijdes aan het lezen was. Dit komt door de ontzettend fijne en beeldende schrijfstijl die vlot wegleest. De wereld is wederom zo beeldend uitgewerkt dat je zelfs de kleinste details voor je ziet.

Het Gouden Rijk zit boordevol spanning, mysterie, magie en ook een vleugje romantiek. In dit alles zit gelukkig een mooie balans, waardoor het boek niet te saai of juist te veel wordt.

Eén van de dingen die ik toch wel het aller tofst vind aan dit verhaal is het sfeertje. Ik ben er door deze serie achter gekomen dat ik HOU van een fantasy die zich in het Midden-Oosten afspelen.

Ook wil echt nog even gezegd hebben hoei mooi deze uitgave van best of fantasy weer is! De naked cover, dustjacket, het bedrukte boekblok en de schutbladen dragen allemaal bij aan het verhaal en zorgen ervoor dat het boek een prachtig geheel is. *maakt buiging*

Al met al heb ik weer ontzettend genoten van Nahri, Ali en Daevabad. De Daevabad trilogie is een must-read voor alle fantasy lezers onder ons! Ik mis de wereld nu al!

P.S. Is dit het moment waarop ik mag huilen over het feit dat ik de boeken alle drie uit heb? Ik heb heimwee!

P.P.S. Wanneer is het niet te snel om de trilogie te herlezen?