Titel: Versplinterd: Welkom in het echte wonderland

Auteur: A.G. Howard

Uitgever: Meulenhoff Boekerij (best of fantasy)

ISBN: 978904920364

Prijs: €24,99

Dit is waar Versplinterd: Welkom in het echte wonderland over gaat:

Alyssa Gardner hoort het gefluister van insecten en bloemen, net als haar moeder, die daarvoor jaren geleden werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Deze vloek rust op de familie en begon met Alice Liddell, de muze achter Lewis Carrolls Alice in Wonderland. Alyssa mag dan gek zijn, ze slaagt erin haar grip op de werkelijkheid niet te verliezen. Tot nu...

Als haar moeders conditie verslechtert, komt Alyssa erachter dat de sprookjes over Alice Liddell gebaseerd zijn op een doodenge werkelijkheid. Het echte Wonderland is een veel duisterdere plek dan Lewis Carroll ooit liet doorschemeren. Om haar moeder te kunnen helpen, wordt Alyssa op de proef gesteld en moet ze de fouten die Alice jaren geleden maakte rechtzetten. Maar daarvoor zal ze moeten kiezen wie ze kan vertrouwen: Jeb, haar knappe behulpzame vriend of de sexy maar onbetrouwbare Morpheus, haar gids in Wonderland, die zijn eigen duistere motieven heeft…

Dit is wat ik van Versplinterd: Welkom in het echte wonderland vond:

Verplinterd is grafisch misschien wel één van de, dan niet de mooiste limited edition die ik in de kast heb staan. al toen ik alleen de cover zag werd ik helemaal verliefd. daarbij komen de prachtige schutbladen (ik zie die al voor me als behang) en de mooie sprayed edges ook nog eens kijken. ook het binnenwerk is mooi en wat het boek helemaal af maakt is het schattige roze konijntje op de naked cover.

In Versplinterd volgen we Alyssa. Alyssa is c.a. zestien jaar en blijkt anders dan normaal te zijn, ze kan namelijk insecten en bloemen horen fluisteren. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet direct in het verhaal zat. Voor mijn gevoel begon het verhaal wat vaag, ik had geen idee welke kant het verhaal op zou gaan.

Howard heeft op zich een fijne schrijfstijl. De manier hoe ze afwijkt van het klassieke wonderland en er echt een duistere versie van gemaakt heeft is erg tof. hierin miste ik wel af en toe wat diepgang en worldbuilding. Als lezer had ik graag meer willen weten over de details en hoe de wereld er echt uit ziet. In dit soort details merk je wel dat versplinterd echt een YA is; het is bestemd voor een wat jonger publiek dan een volwassen fantasy zoals bijvoorbeeld V.E. Schwabb ze schrijft. Dat is trouwens totaal niet erg, want het zorgt er wel voor dat het verhaal makkelijk wegleest.

Alyssa had naar mijn smaak ook net wat dieper uitgewerkt mogen zijn. Ze redt dingen best wel snel alleen, wat haar als personage weliswaar sterk, maar ook een beetje onrealistisch maakt. Dan hebben we ook nog Morpheus, de gids van Alyssa in het donkere wonderland. Hij is veruit mijn favoriete personage in het verhaal. Hij maakte de soms wat oppervlakkige Alyssa voor een deel goed.

Wat ik ook erg tof vond is dat er ook zwaardere onderwerpen worden aangekaart in het verhaal. Dat had ik bij een YA fantasy niet meteen verwacht, maar het levert zeker pluspunten op voor dit verhaal!

Over het algemeen vond ik versplinterd een tof verhaal. Het miste voor mij persoonlijk wel wat diepgang, ik denk dat door de wereld net wat uitgebreider uit te werken en Alyssa iets realistischer uit te werken, dit verhaal echt naar een hoger niveau getild kan worden. Wat ik zeker op prijs kon stellen is de originaliteit van dit verhaal. Versplinterd is het eerste boek in een trilogie, dus ik ben enorm benieuwd naar het tweede deel in deze trilogie, die ook nog zal verschijnen.

Beoordeling: 3.5/5

(RECENSIE-EXEMPLAAR)