Auteur: V.E. Schwab
Uitgever: Boekerij (best of fantasy)
Bindwijze: Hardcover
ISBN 9789022599709
Prijs: €20,99

Dit is waar Tunnel van Botten over gaat:

Cassidy Blakes ouders zijn The Inspectors, een (best wel amateuristisch) team spokenjagers. In tegenstelling tot haar ouders, die in het duister tasten, kan Cassidy wél geesten zien. Sterker nog, haar beste vriend Jacob is een geest.

Problemen achtervolgen Cassidy, nu nog meer dan normaal. Het televisieprogramma van haar ouders brengt haar naar de spookachtigste steden over heel de wereld, en nu is ze met Jacob in Parijs. Maar ook al is het heerlijk om croissants te eten onder de Eiffeltoren, in de griezelige catacomben spookt het daadwerkelijk. Wanneer Cassidy per ongeluk een gevaarlijke en sterke geest wakker maakt, moet ze de hulp inschakelen van oude en nieuwe vrienden om een eeuwenoud mysterie te ontrafelen. Maar de tijd tikt door en de geest wordt steeds sterker. En als Cassidy’s missie faalt, zal hij Parijs voor eeuwig teisteren…

Dit is wat ik van Tunnel van Botten vond:

VE Schwab is een auteur van wie ik met elk boek dat ik lees, ik steeds meer ga houden van haar werk. Het meeste wat ze schrijft is natuurlijk ya, maar ze maakt ook af en toe een uitstapje naar middlegrade. Tunnel van Botten is het tweede deel van de Cassidy Blake serie.

Het eerste deel in deze serie, stad vol geesten, las ik alweer een aantal maand geleden, direct nadat dat deel verscheen. Toen ik in Tunnel van Botten begon kwam alle informatie van het eerste boek meteen weer boven, dat gebeurt niet altijd. De schrijfstijl van Schwab is erg beeldend, maar vooral authentiek. Ze verwerkt veel geschiedenis en details door in dit verhaal. Zo komt de setting waar Cassidy zich deze keer bevind, namelijk Parijs, echt heel mooi tot leven. Het voelde bijna alsof ik zelf in Parijs rondliep - en dat is knap aangezien ik er nog nooit ben geweest.

In mijn recensie van het eerste deel zei ik dat de personages naar mijn mening iets diepgang misten. Dat heeft Schwab in dit boek goed gemaakt. Cassidy, maar ook Jacob worden beide steeds leuker om over te lezen. Je gaat meer van ze begrijpen en met ze meeleven. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik dit deel sneller en makkelijker las dan het eerste deel.

Natuurlijk lees je nog steeds dat de doelgroep van dit boek jonger is dan bijvoorbeeld de doelgroep van Addie La Rue, maar ervanuit gaande dat je deze pas oppakt na het eerste deel, weet je dat al. Ik vond wel dit tweede boek wat meer groeien met de doelgroep, iets wat ik persoonlijk ontzettend goed gelukt vind.

Wat ik ook echt nog even gezegd wil hebben is hoe mooi deze uitgave weer is. De edges zijn prachtig en staan heel mooi bij het eerste deel, ook omdat het rood en zwart op de edges nu omgedraaid is t.o.v. Stad vol Geesten. Ik denk ook dat het een mega waardevolle toevoeging is voor de jongere lezers die dit boek zullen lezen; de meeste speciale edities zijn natuurlijk ya/fantasy voor oudere lezers, dus hoe leuk is het dat jongere lezers ook zón mooie parel in de kast kunnen zetten?!

Al met al heb ik enorm genoten van Cassidy, haar vrienden en vijanden. Ik vond hem nog leuker dan het eerste deel en kan niet wachten op het volgende boek in deze toffe middlegrade serie!

De cassidy blake serie is een must-read voor alle jongere (en ook volwassene) lezers die van fantasy houden!

Beoordeling: 4/5