Titel: Wereld Zonder Water

Auteur: Inge Sleegers

Uitgever: Uitgeverij Hamley Books

ISBN: 9789464510287

Prijs: €20,99

Dit is waar Wereld Zonder Water over gaat:

In de wereld van de achttienjarige Nimue is water een schaars goed. Haar thuisstad Atlantis is een van de laatste menselijke nederzettingen met drinkbaar water. Na de Grote Wateroorlog voerde het nieuwe regime strikte regels in. Een van die regels is het verplichte examen voor meisjes, dat hun toekomstige plaats in de samenleving bepaalt. Wat er met de meisjes gebeurt die niet slagen, is een publiek geheim. Het enige wat Nimue weet, is dat ze nooit terugkeren bij hun families. Zal zij slagen voor het examen? Kan zij overleven in deze nieuwe realiteit?

Dit is wat ik van Wereld Zonder Water vond:

Wereld Zonder Water is een boek waarvan ik na het zien van de Cover meteen benieuwd was naar het verhaal, dus toen de achterflap ook nog een hartstikke gaaf klonk, kon ik niet wachten om te gaan beginnen aan dit verhaal!

Ik moet toegeven dat ik de titel een beetje misleidend vond. je gaat er namelijk vanuit dat een groot deel van het verhaal gaat over een watertekort, terwijl dit helemaal niet zo erg het geval was. Er was weinig water, maar wel water om te drinken, te douchen en planten te laten groeien. ik vond, helemaal omdat de titel dus aangeeft dat dit een groot gedeelte van het verhaal zou moeten zijn, dat dit meer aan bod had mogen komen.

Wel vond ik het verhaal tof om te lezen. Hoewel het begin niet heel origineel begon, (ik vond het een beetje een mix tussen de Hongerspelen en Divergent), werd het na een tijdje steeds origineler, waardoor je door wil blijven lezen. Inge Sleegers heeft een hele fijne vlotte, beeldende schrijfstijl, die lekker wegleest. Mede hierdoor krijgt het verhaal wat meer diepgang.

De personages vond ik heel tof om over te lezen, ze zijn niet perfect, waardoor ze een stuk echter overkomen, en je ze beter kan bereiken. Vooral hoofdpersonage Nimue vond ik heel erg leuk om over te lezen.

Wel vind ik dat er een Trigger Warning voorin het boek had mogen staan voor Seksueel Misbruik. Ik had dit stuk namelijk niet aan zien komen, en ik kan me voorstellen dat dit voor sommige lezers hard aan kan komen.

over het algemeen vond ik Wereld Zonder Water een tof en spannend Young Adult verhaal, vol met Actie en Vriendschap.

Beoordeling: 3 / 5