Auteur: Bram Baptist

Uitgever: Uitgeverij Hamley Books

ISBN:9789464208580

Bindwijze: Hardcover gebonden

Prijs: € 17,50

Dit is waar de Zilveren Dame over gaat:

Tom is een boerenjongen van 14 jaar. Als een naburig dorp in vlammen opgaat, besluit hij de boerderij te verlaten om zich aan te sluiten bij koning Godfried. Maar de koning is verdwenen. De verschrikkelijke keizer Safir heeft het koninkrijk veroverd en tiranniseert het Koninkrijk. Samen met een boswachter probeert hij uit te zoeken wat er is gebeurd. Dan doet hij een bijzondere ontdekking in de geheime bibliotheek van de Dillenburg. De zilveren dame blijkt ongeëvenaarde krachten te bezitten. Als dit schaakstuk in handen komt van Safir is alles verloren. Slaagt Tom erin het Koninkrijk te redden?

Dit is wat ik van de Zilveren Dame vond:

De Zilveren Dame is het tweede jeugdboek van Bram Baptist. Net als Soldaat van het Noorden Speelt ook dit verhaal zich in de geschiedenis af, dit keer in de middeleeuwen! Ik heb vorig jaar enorm van soldaat van het noorden genoten, en was daarom ook enorm benieuwd naar het nieuwe boek van deze Auteur.

De Zilveren Dame heeft mij zeker niet teleurgesteld. Vanaf de eerste bladzijde begint het verhaal ook echt, en ik zat ook echt vanaf de eerste bladzijde in het verhaal. Wel had ik het fijn gevonden, helemaal omdat dit een jeugdboek is, om een korte inleiding en/of woordenlijst te hebben voorin het boek. Het boek is niet te dik en niet te dun, maar eigenlijk precies goed met zijn c.a. 250 bladzijdes.

Bram Baptist heeft een hele fijne beeldende schrijfstijl, waardoor het boek heel snel wegleest. Je merkt ook echt dat de auteur veel weet over de tijd waar dit verhaal zich in afspeelt, waardoor het heel echt aanvoelt. Het boek wordt op geen enkel moment saai om te lezen, de auteur weet de spanning er goed in te houden waardoor je het boek bijna niet weg kan leggen.

De personages zijn echt ontzettend tof en daarnaast ook nog eens goed uitgewerkt, vooral het Hoofdpersonage Tom voelt heel echt aan. Wat dit verhaal ook zo echt aan laat voelen is het binnenwerk en de cover, die wederom echt prachtig zijn, en perfect passen bij het verhaal.

ik had na het lezen niet nog het gevoel dat er nog iets moest komen, maar dat het verhaal ook echt afgerond was, waardoor je niet met onbeantwoorde vragen blijft zitten.

De zilveren Dame is weliswaar een jeugdboek, maar ik weet zeker dat lezers van alle leeftijden van dit boek zullen gaan genieten!

beoordeling: 4,5/5