De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden.

Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.

In de Genezer van Zalindov lees je over de zeventienjarige Kiva Meridan, die al sinds haar zevende in de gevangenis Zalindov zit.

Lynette Noni heeft een Bizar goede schrijfstijl die je vanaf bladzijde één meesleurt in het verhaal, je kan het boek amper wegleggen. Je krijgt een ontzettend goed beeld van hoe Zalindov eruit ziet. Het verhaal begint ook niet te snel, ik zou eerder zeggen dat het aan de langzame kant begint, wat ik juist fijn vond. Dit was echter alleen de eerste helft, die wat langzamer was, de tweede helft verliep wat sneller, maar zeker niet te snel, ik vond er een goede balans inzitten.

De personages waren ook ontzettend goed beschreven, je leert ze stuk voor stuk goed kennen, en de band tussen Kiva en haar vrienden Tipp, Naari en Jaren vond ik erg mooi. Tipp is stiekem toch wel een van mijn favoriete personages, hij is zo lief en optimistisch!

De tweede helft vond ik persoonlijk nog beter dan de eerste helft. Dit komt doordat naarmate je in het verhaal komt, hoe meer je te weten krijgt over de magische kant van het verhaal, tijdens de elementproeven. Ook zaten in de tweede helft een paar plottwists die ik totaal niet aan zag aankomen, maar die ook bepaalde aspecten -die je eerder in het verhaal leest- duidelijker maken. Het verhaal werd er echt beter door.

Wanneer je denkt dat er in het verhaal bijna niets meer kan gebeuren omdat het boek bijna uit is, heb je het in dit geval helemaal verkeerd. De laatste paar hoofdstukken zijn Super spannend, en er wordt op het einde ook nog eens een plottwist in het verhaal toegevoegd, waardoor het verhaal met een cliffhanger eindigt.

Ik moet ook even benoemd hebben hoe mooi de Limited edition is, de Dustjacket, Het groene Linnen met de Gouden details onder de Dustjacket, de lijst met Kiva's geneesmiddelen, de betekenis van het geheimschrift, de kaart van Zalindov, het klopt allemaal perfect bij het verhaal.

Ik heb echt genoten van dit boek, het is zeker een van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen! Ik kan niet wachten op deel 2!

De genezer van Zalindov is een must-read voor alle fantasy lezers!