Titel: de ijzerraaf

Auteur: Julie Kagawa

Uitgeverij: Harper Collins Holland (young adult)

IBSN: 9789402761412

Aantal bladzijden: 366

Prijs: 19,99

Robin Goodfellow. Puck. Gehate en geliefde schelm, grappenmaker, raaf… en de rechterhand en nar van koning Oberon uit Een Midzomernachtdroom. Er doen de wildste verhalen over hem de ronde, maar in De IJzerraaf vertelt hij eindelijk zijn eigen verhaal.

Er is iets gaande in Nimmernimmer. Puck hoort de geruchten voor het eerst op de goblinmarkt, waar een oude vriend zijn hulp inroept. Wanneer hij erachter komt wat er door de onverschilligheid van de mensen ten opzichte van de natuur is wakker gemaakt, weet hij dat hij onmiddellijk in actie moet komen. Samen met oude en nieuwe vrienden neemt hij het op tegen een vijand die zo machtig is, dat die al het leven in de sterfelijke én onsterfelijke wereld bedreigt…

Robin goodfellowaka Puck, was mijn favoriete personage toen ik een paar jaar geleden de Iron Fey serie las. Ik was dan ook erg benieuwd naar zijn verhaal toen dit boek op de mat viel. Dit is wat ik ervan vond:

Ik vond het verhaal zelf ontzettend leuk, het zat vol met spanning, vriendschap en een klein beetje liefde. Echter vond ik wel dat Robin vooral in het begin een beetje arrogant en vol van zichzelf was, iedereen hoorde hem te kennen want hij was de enige echte Robin Goodfellow. Gedurende het verhaal werd dit gelukkig wel minder en veranderde hij in positieve zin.

Eén van mijn andere favoriete personages uit de Iron Fey serie, Gremalkin, kwam ook in dit boek weer terug en ik heb erg van hem genoten.

Ik ben wel van mening dat je dit boek het best kan lezen als je hiervoor wel al de Iron Fey serie hebt gelezen, of in ieder geval deel 1, omdat anders de bijpersonages  zoals Meghan en Ash heel oppervlakkig lijken, doordat ze in die serie al zo uitgebreid zijn beschreven en dat hier niet gedaan wordt. Ook lees je dan in dit boek al spoilers, aangezien dit verhaal zich afspeelt na de Iron Fey serie.

Het boek las heel snel en makkelijk weg, mede door de schrijfstijl van Julie Kagawa, die ik heel fijn vond (veel fijner ook dan haar andere serie).

Het boek eindigt ook nog eens met een cliffhanger, waardoor je meteen verder wil in deel 2, maar helaas moet die nog uitkomen...