Titel: de Donkere Kroon

Auteur: Sarah J Maas

Uitgever: Meulenhoff Boekerij (best of fantasy)

ISBN: 9789022599389

Prijs: €25

Dit is waar De Donkere Kroon over gaat:

Celeana Sardothien – sterk en dodelijk gevaarlijk, maar ook kwetsbaar... Ze is een sluipmoordenares met een mysterieus verleden en het enige wat ze wil is haar vrijheid. Dan wordt tegen haar wil betrokken bij de strijd tegen het kwaad dat haar wereld bedreigt, een strijd die haar meer leert dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

Celaena Sardothien mag dan de kampioen van de koning zijn geworden, haar trouw aan de kroon is nihil. Ze balanceert op een levensgevaarlijk koord dat bij één verkeerde beweging kan breken. Dan blijken er nog meer duistere krachten aan het werk dan Celaena al vermoedde en komt alles wat ze liefheeft in gevaar. Ze zal keuzes moeten maken: wie kan ze vertrouwen en wie is het waard om voor te vechten?

Dit is wat ik van De Donkere Kroon vond:

De Donkere Kroon is geen nieuw verhaal. Dit boek verscheen al eerder in het Nederlands, net als de rest van de glazen troon serie. Wat wel nieuw is, is deze editie. De editie van de foto is de nieuwe Nederlandse Limited Edition. En wauw, wat is die mooi! De Dust jacket ziet er allen al sierlijk uit, maar wat ik nog mooier vond was de binnenkant van deze dust jacket. Een prachtige art van Gabrielle Ragusi zorgt ervoor dat je als je zou willen, zelfs de dust jacket zou kunnen om keren om de ruggen anders in de kast te hebben staan.  De naked cover is ook nog eens prachtig. Hij is zilver met donkerblauwe details en sluit heel mooi aan bij de eveneens donkerblauwe sprayed edges met een mooi patroon. Alsof we niet al genoeg verwend waren met de buitenkant van de editie, zit er ook binnenin nog een extra art. Dit alles zorgt ervoor dat ik het boek zelfs in de kast zou willen hebben staan als ik het verhaal zelf verschrikkelijk zou vinden.

Gelukkig vond ik het verhaal ook super tof. Sarah J Maas heeft echt een heel fijne en beeldende schrijfstijl. De wereld die ze creëert is zo mooi en duidelijk omschreven dat het echt voelt alsof ik er zelf rondloop. Ik denk zelfs dat ik kan zeggen dat de boeken van Sarah J Maas destijds de boeken zijn geweest die me welkom hebben laten heten met het fantasy genre, en sindsdien wil ik niet meer terug.

Waar ik bij de glazen troon, het eerste deel in de serie soms nog wat moeite had met doorlezen, had ik daar bij dit tweede deel totaal geen moeite mee. Sterker nog, Ik wilde dit boek niet wegleggen voor ik het uit had.

Ik denk dat één van mijn favoriete dingen uit dit boek toch wel de personages zijn. Ik HOU van Celeana en hoe moedig ze is. Wat ik mooi vond om te lezen is dat Celeana niet perfect is, ze heeft haar eigen moeilijkheden en voelt hierdoor een stukje echter aan.

Ik heb weer intens genoten van De Donkere Kroon en kan niet wachten om de rest van de serie nog eens een keer te lezen!

Beoordeling: 5/5